Kvalita a iné vedné disciplíny

Predchádzajúce príspevky naznačili obsahovú rôznorodosť kvality. Tentokrát si ju priblížime prostredníctvom ostatných vedeckých disciplín, ktoré spolu s ňou prispievajú k dosahovaniu vynikajúcich výsledkov. Spektrum kvality je široké, preto je k dispozícii aj množstvo nástrojov, ktoré sa dajú využívať. Je to ovplyvnené historickým vývojom nazerania na kvalitu, technológiou (napr. dnes senzory a snímače), vedeckým pokrokom (operačný výskum, matematika a štatistika), alebo tzv. prístupom ku kvalite (napr. TQM vs. ISO). Spoznanie príspevku spomínaných oblastí nám pomáha v podnikaní, resp. v práci dosahovať efektívnejšie stanovené ciele.  Spomenieme si niektoré disciplíny a prístupy, ktoré sa dajú využiť:

- Manažment - Disciplína, ktorej hlavné funkcie sú plánovanie, organizovanie, vedenie a kontrola. Obsahuje mnoho postupov a nástrojov, ktoré preberá manažment kvality pre svoje efektívne fungovanie. Prakticky každý iný druh manažmentu (strategický, podnikové inovácie, výroba, nákup a zásobovanie...) a jeho metódy sa dajú využiť v oblasti riadenia kvality. Jedná sa o akési "best practises" prístup, ktorý je založený na používaní  dlhodobo osvedčených techník a metód s dobrými výsledkami (pozri aj "benchmarking").

- Procesný manažment - V súčasnosti druh manažmentu s najväčším prínosom pre oblasť kvality. Na jeho princípe fungujú koncepcie, ako napríklad norma ISO 9001 a 14001, Balanced Scorecard, neustále zlepšovanie, manažment výkonnosti podnikových procesov a ďalšie. Procesné riadenie triedi podnikové atribúty, zdroje, zodpovednosti, právomoci, príslušné časy a požiadavky na kvalitu do logicky usporiadaných reťazcov (procesov) v podniku, ktoré tak dokážu oveľa efektívnejšie premieňať vstupy na výstupy.

- Štatistika - Veda, ktorá vo veľkej miere ovplyvnila smerovanie kvality. Stalo sa tak približne v roku 1924, kedy doktor Walter A. Shewhart zaviedol pojem regulačný diagram (angl. conrol chart) a položil tak základy pre štatistickú reguláciu kvality. Pán Shewhart bol veľmi významná osoba v oblasti manažmentu kvality, avšak nedocenená, ktorá by si zasluhovala viac pozornosti. Bol učiteľom Deminga, resp. Jurana, takže veľkou mierou ovplyvnil smerovanie celosvetového manažmentu kvality. Štatistika si našla široké uplatnenie nielen v oblasti kvality, ale vo všetkých sektoroch a odvetviach.


- Marketing - Pýtate sa, čo tu marketing hľadá? Je odpoveďou na jednu zo základných ekonomických otázok: "Pre koho vyrábať?" Ak vieme, pre koho a čo máme za využitia dostupnej technológie vyrábať, tak vieme nastaviť úroveň požadovanej kvality od zákazníkov. Často diskutovaný je aj vzťah kvality a ceny. Práve marketing nám pomáha ozrejmiť ich pomer. Správanie sa trhu, spotrebiteľov a ich vývoj zisťujeme a analyzujeme prostredníctvom marketingu a preto ho využívame aj v súvislosti s manažmentom kvality.

- Informatika - Veda o informáciách, ich spracovávaní, uchovávaní, vyhodnocovaní, spomínaná s rozvojom súčasného poznania, vedy a techniky. Dôležitá súčasť dnešného manažérstva kvality, najmä čo sa týka spracovania veľkého množstva údajov. Je využívaná aj pri kontrole produkcie pomocou senzorov a snímačov. Je predpoklad veľkého rozvoja informatiky v oblasti kvality.

Spomenuli sme len niektoré disciplíny, ktoré sa v súvislosti s kvalitou využívajú. Existuje ich však mnoho viac.(Ergonómia, dizajn, nanotechnológie, chémia...) Uvedených päť oblastí predstavuje akýsi výber, ktorý nie je definitívny. Je jednoznačné, že sa pri kvalite produktov jedná o prierezovú vednú disciplínu, ktorá kombinuje všetky dostupné poznatky z doterajšej teórie a praxe.

Komentáre

Obľúbené príspevky