FMEA - Failure Mode and Effect Analysis (2.časť - praktický príklad)

V druhej časti blogu o FMEA si priblížime tento nástroj prostredníctvom vymysleného praktického príkladu.  Vypĺňanie FMEA formuláru predstavuje proces, ktorý sa je zobrazený na obrázku č.1.. Obrázok  symbolizuje mechanizmus bodovania a výpočtu rizikového čísla. Jedná sa o univerzálny princíp FMEA. Na tomto mieste je dôležité si povedať, že koncepciu FMEA môžeme použiť v rôznych formách. Obrázok č.2. približuje rozdelenie FMEA na procesnú a konštrukčú (návrhovú) variantu.

Obr.č.2.: Členenie FMEA[2]
Obr. č.1.: Proces realizácie FMEA. Zdroj:Wikipedia[1]





V literatúre je dostupné aj takéto delenie FMEA[3]:
  • Konštrukčná - Je zameraná na určitý výrobok a mala by byť používaná vo fáze vývoja a výrobného plánovania. Výrobok by mal byť takýmto spôsobom zabezpečený voči prípadným chybám. Odporúča sa analýza TOP-DOWN, kedy analyzujeme najskôr výrobok ako celok, potom jeho subsystémy a nakoniec jeho jednotlivé komponenty. 
  • Procesná - Ako samotný názov hovorí, je zameraná na určitý proces. Jej vzťah voči konštručnej FMEA je taký, že z nej preberá zistené príčiny chýb, ak sa týkajú príslušného procesu. Toto prepojenie je predpokladom zdokonaľovania.
  • Systémová - Skúma konštrukciu a výrobný proces výrobku ako celok."Z metodického hľadiska možno systémovú FMEA považovať za východisko pre konštrukčnú FMEA, z nej sa ďalej odvíja procesná FMEA."[3]
FMEA sa realizuje v niekoľkých za sebou nasledujúcich krokoch:
  1. Vytvorenie riešiteľského tímu 
  2. Určenie konštrukčných častí výrobku, systému, subsystému, prvkov...
  3. Analýza chýb
  4. Analýza súčasného stavu
  5. Zavedenie nápravných opatrení
  6. Analýza zlepšeného stavu
Prvé dva kroky sú vo formulári obsiahnuté v hlavičke, kde sú uvedený členovia FMEA tímu, zodpovedná osoba, dátumy a príslušné označenia analyzovaných komponentov. Ostatné štyri kroky sú obsahom samotného formulára (Obr.č.3.). 
Obr.č.3.: FMEA fomrulár a jeho kroky

FMEA metódu sie demonštrujeme na jednoduchom príklade. 
Zadanie: Spoločnosť XY prijala počas posledných šiestich mesiacov reklamácie na kreslo "Pohoda"(Obr.č.4). Najviac zákazníckych sťažností sa týkalo sedacej časti, ktorá sa často poškodila a tým sa na kresle nedalo viac pohodlne sedieť. Vedenie firmy sa rozhodlo pre využitie FMEA metódy, aby sa  zlepšila kvalita produktu. Vyplnený výsledný formulár je na obrázku č.5.
Obr.č.4.: Kreslo, ktoré budeme analyzovať
 pomocou metódy FMEA
Obr. č.5.: Vyplnený FMEA formulár - produkt kreslo
Kedy však máme použiť FMEA metódu? Na túto otázku prinášajú odpoveď v niekoľkých bodoch autori Koukolský a Fantová[4]. Hlavnými podnetmi sú:

• nový projekt (výrobok)
• inovácia súčasných výrobkov
• využitie nových technológií a postupov
• splnenie požiadaviek zákazníkov
• preukázanie spoľahlivosti výrobkov
• obmedzené možnosti testovania
• nedostatok času na vývoj
• problémy ve výrobe súčasných modelov

V prípade akýchkoľvek doplňujúcich informácií, ktoré by ste chceli pridať k tomuto článku reagujte prostredníctvom komentárov. Aj vďaka Vám je tento blog lepší. Ďakujem. 

ZDROJE:
[1] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/32/FMEA.png/250px-FMEA.png
[2] http://www.fmea-fmeca.com/images/types-of-fmea.jpg
[3] LINCZÉNYI, A. a R. NOVÁKOVÁ. Manažérstvo kvality. Bratislava: STU, 2001. ISBN 80-227-1586-7
[4] http://www.rss.tul.cz/ftppub/bs/FMEA%2028.3.2011.pdf

Komentáre

Obľúbené príspevky