FMEA - Failure Mode and Effect Analysis (2.časť - praktický príklad)
V druhej časti blogu o FMEA si priblížime tento nástroj prostredníctvom vymysleného praktického príkladu. Vypĺňanie FMEA formuláru predstavuje proces, ktorý sa je zobrazený na obrázku č.1.. Obrázok symbolizuje mechanizmus bodovania a výpočtu rizikového čísla. Jedná sa o univerzálny princíp FMEA. Na tomto mieste je dôležité si povedať, že koncepciu FMEA môžeme použiť v rôznych formách. Obrázok č.2. približuje rozdelenie FMEA na procesnú a konštrukčú (návrhovú) variantu.
Obr.č.2.: Členenie FMEA[2] |
Obr. č.1.: Proces realizácie FMEA. Zdroj:Wikipedia[1]
|
V literatúre je dostupné aj takéto delenie FMEA[3]:
- Konštrukčná - Je zameraná na určitý výrobok a mala by byť používaná vo fáze vývoja a výrobného plánovania. Výrobok by mal byť takýmto spôsobom zabezpečený voči prípadným chybám. Odporúča sa analýza TOP-DOWN, kedy analyzujeme najskôr výrobok ako celok, potom jeho subsystémy a nakoniec jeho jednotlivé komponenty.
- Procesná - Ako samotný názov hovorí, je zameraná na určitý proces. Jej vzťah voči konštručnej FMEA je taký, že z nej preberá zistené príčiny chýb, ak sa týkajú príslušného procesu. Toto prepojenie je predpokladom zdokonaľovania.
- Systémová - Skúma konštrukciu a výrobný proces výrobku ako celok."Z metodického hľadiska možno systémovú FMEA považovať za východisko pre konštrukčnú FMEA, z nej sa ďalej odvíja procesná FMEA."[3]
- Vytvorenie riešiteľského tímu
- Určenie konštrukčných častí výrobku, systému, subsystému, prvkov...
- Analýza chýb
- Analýza súčasného stavu
- Zavedenie nápravných opatrení
- Analýza zlepšeného stavu
Prvé dva kroky sú vo formulári obsiahnuté v hlavičke, kde sú uvedený členovia FMEA tímu, zodpovedná osoba, dátumy a príslušné označenia analyzovaných komponentov. Ostatné štyri kroky sú obsahom samotného formulára (Obr.č.3.).
Obr.č.3.: FMEA fomrulár a jeho kroky |
FMEA metódu sie demonštrujeme na jednoduchom príklade.
Zadanie: Spoločnosť XY prijala počas posledných šiestich mesiacov reklamácie na kreslo "Pohoda"(Obr.č.4). Najviac zákazníckych sťažností sa týkalo sedacej časti, ktorá sa často poškodila a tým sa na kresle nedalo viac pohodlne sedieť. Vedenie firmy sa rozhodlo pre využitie FMEA metódy, aby sa zlepšila kvalita produktu. Vyplnený výsledný formulár je na obrázku č.5.
Obr.č.4.: Kreslo, ktoré budeme analyzovať pomocou metódy FMEA |
Obr. č.5.: Vyplnený FMEA formulár - produkt kreslo |
• nový projekt (výrobok)
• inovácia súčasných výrobkov
• využitie nových technológií a postupov
• splnenie požiadaviek zákazníkov
• preukázanie spoľahlivosti výrobkov
• obmedzené možnosti testovania
• nedostatok času na vývoj
• problémy ve výrobe súčasných modelov
V prípade akýchkoľvek doplňujúcich informácií, ktoré by ste chceli pridať k tomuto článku reagujte prostredníctvom komentárov. Aj vďaka Vám je tento blog lepší. Ďakujem.
ZDROJE:
[2] http://www.fmea-fmeca.com/images/types-of-fmea.jpg
[3] LINCZÉNYI, A. a R. NOVÁKOVÁ. Manažérstvo kvality. Bratislava: STU, 2001. ISBN 80-227-1586-7
[4] http://www.rss.tul.cz/ftppub/bs/FMEA%2028.3.2011.pdf
Komentáre
Zverejnenie komentára