A čo história? Niekoľko zaujímavostí a faktov z čias minulých.
Nositeľ Nobelovej ceny, nemecký spisovateľ Thomas Mann raz povedal: "Kto nepozná minulosť, nepochopí budúcnosť." Inšpirujme sa citátom, ktorý má univerzálnu platnosť v každom okamihu hociktorého storočia a poďme na krátku prechádzku históriou ľudstva, kde kvalita zohrávala menšiu, alebo väčšiu úlohu.
Obr. č.1.: Pazúrik a jeho rôzne formy |
Úplne na začiatku vekov, kedy sa prvý človek krčil pri ohni v jaskyni spolu so svojou tlupou si potreboval nakrájať korisť, ktorú sa mu podarilo uloviť. Nemal čím. Stretol sa prvý krát s problematikou kvality. Spýtal sa sám seba a svojich prísediacich pri ohni:"Ak niečo vyrobím, vyrieši nám to náš problém a prinesie nám to, čo vyrobím skutočne úžitok? Alebo len vynaložím zbytočne úsilie na prácu?"[1] A tak sa aj stalo, že odvtedy sa začal vyrábať revolučný nástroj, pazúrik.
V období okolo roku 1700 pred n.l vznikol pravdepodobne jeden z najstarších zákonníkov na svete, ktorý sa volal Chammurapiho zákonník. V ňom stoja prvé zmienky o právne upravenej kvalite, napríklad v oblasti stavebníctva. Píše sa: "Ak budova spadne a pritom zabije jej vlastníka, potom bude zabitý aj jej staviteľ.Ak sú zabité vlastníkove deti, potom budú zabité aj deti staviteľa."[2] Iný zdroj spomína aj prvotné formy ručenia: "Ak staviteľ postaví pre niekoho dom, aj keď nie je ešte dokončený a jeho steny nie sú pevné a spadnú, tak musí tento staviteľ vystavať steny znovu zo svojich vlastných prostriedkov.[3] Kvalita bola medzi ľuďmi vnímaná prostredníctvom stanovenia poriadku a uložených sankcií, ktoré zaručovali poriadok v spoločnosti. Sankcie boli v praveku naozaj kruté. V oblasti, v ktorej sa momentálne nachádzame, teda Mezopotámia, Sumer a Babylon sa po prvý krát varilo aj pivo. Aby sa zvýšila kvalitu piva, topili starí Babylončania zlých pivovarníkov priamo v ich pive pochybnej kvality.[4]
Obr. č.2.: Jeden z najznámejších akvaduktov Pont du gard |
S pádom Západorímskej ríše sa datuje prelom praveku a stredoveku. Od konca 13. storočia do začiatku 19. storočia sa začali európsky remeselníci organizovať do cechov. Cechy boli zodpovedné za prísne pravidlá týkajúce sa kvality výrobkov a služieb. Bezchybné produkty sa pravidlá ich výroby boli potvrdené zvláštnym označením, resp. symbolom, ktoré udeľovali inšpekčné komisie. Na produktoch sa častokrát nachádzal aj druhý symbol. Túto značku umiestňovali samotní remeselníci, výrobcovia. Jej prvotný význam spočíval v tom, že sa pomocou nej dal zistiť pôvod chybného tovaru. S postupom času sa vnímanie značky zmenilo, značka začala reprezentovať dobrú povesť remeselníka. Našli by sme ju na kamenárskych produktoch, na rytierskom brnení, kožiarskych výrobkoch ako sedlá, zbraniach, atď...Značky slúžil ako dôkaz kvality pre zákazníkov v celej stredovekej Európe. Tento prístup ku kvalite spracovania bol dominantný až do priemyselnej revolúcie na začiatku 19. storočia.[6] Zaujímavý je aj spôsob testovania kvality stredovekého piva. Inšpektor vylial pivo na drevenú lavicu. Potom si na lavicu sadol v kožených nohaviciach a keď sa k lavici prilepil, znamenalo to, že pivo je kvalitné, teda že obsahuje dosť zvyškového cukru i ďalších látok.[7]
Obr. č.3.: Obdobie priemyselnej revolúcie a zavádzanie nových technológií do výroby |
Či pravek, starovek, alebo stredovek, kvalita bola, je a bude vždy prítomná. Pomocou nej hodnotíme, či je niečo dobré, alebo zlé. Ukazuje smer, kam sa máme uberať, pretože jej cieľom je zlepšovanie a dosahovanie nových, lepších cieľov.
ZDROJE:
[1] MATEIDES, A., et al. Manažérstvo kvality - história, koncepty, metódy. 8th ed. Bratislava: Epos, 2006. 751 p. ISBN
8080576564.
Komentáre
Zverejnenie komentára