Význam kvality, alebo prečo je 99,9% naozaj málo?

Pre odbornú verejnosť je význam kvality jasný a pre zbytok sveta "len" nespochybniteľný. Počnúc jednoduchou ceruzkou, končiac komplexnými systémami ako je životné prostredie. Kvalita je faktor, ktorý neprestajne sledujeme podvedome, pri každej príležitosti, sprevádza nás od doby kamennej až dodnes. Vývoj ľudstva je paralelou vývoja kvality. Taktiež sme prešli za posledných sto rokov neuveriteľným progresom. Neustále zlepšovanie, pojem spoločný pre systém manažérstva kvality a ľudský život dáva významu kvality akýsi filozofický rozmer. Nepriamo to naznačil aj Tomáš Baťa svojim citátom:

"Robme hoci tú najnepatrnejšiu vec, ale robme ju najlepšie na svete."

Prečo najlepšie na svete? Prečo by sme sa mali približovať k magickým 100%? A prečo je 99,9% málo? Situáciu si priblížime na niekoľkých názorných príkladoch.


  • Na letisku M.R. Štefánika v Bratislave zaznamenali v roku 2010 presne 27220 vzletov a pristátí lietadiel. Ak by sme požadovali kvalitu na úrovni 99,9%, tak to znamená, že by sme museli minulý rok v mediách zaznamenať 27 leteckých nešťastí. Citujeme výročnú správu letiska: "Prijaté nápravné opatrenia z auditov pozitívnym spôsobom ovplyvnili skutočnosť, že počas roku 2010 nedošlo ani k jednému vážnemu ohrozeniu bezpečnosti leteckej prevádzky." (SMK - ISO 9001:2008)[1]
  • Populárna reklama na od spoločnosti Sedita - I.D.C. Holding tvrdí, že každú sekundu sa na Slovensku zjedia jedny "Horalky" no a ich stránka tvrdí, že sú to dokonca dvoje.[2] Presnejšie to je 1,527 kusov za sekundu, pretože minulý rok sa na našom území predalo 48164766 Horaliek.[3] A ak by spoločnosti I.D.C. Holding stanovila svoju politiku kvality na úrovni 99,9%, tak by sa našlo ročne 48164 nespokojných zákazníkov a viac by nebola lídrom na trhu. 
  • Posledný príklad sa týka dodávky elektrickej energie, bez ohľadu na dodávateľa. 99,9%-né zabezpečenie dodávky elektrickej energie počas roku do domácností znamenajú, že by ste sa na približne 8 hodín a 45 ocitli na začiatku 20. storočia. Presne taký istý výpadok energie je však neakceptovateľný pri zariadeniach, ktoré priamo ovplyvňujú život človeka, napríklad kardiostimulátor.

Z uvedených príkladov možno dedukovať oblasti, ktoré kvalita ovplyvňuje: bezpečnosť, úspešnosť na trhu, zdravie, infraštruktúra...Nie všetko je však merateľné. V predošlom blogu sme zistili, že medzi kritériá kvality zaraďujeme aj tzv. "soft" kritériá ako dizajn, značka, imidž, servis, ergonomické kritériá, ktoré sa ťažko merajú. Význam je však ten istý, ba pre niektorých spotrebiteľov má väčšiu váhu.
Význam kvality sa dá posúdiť najmä z ekonomického hľadiska. Nemyslíme tým financie, ale ekonomické hľadisko ako také, kedy sa zaoberáme zhodnocovaním zdrojov. Širšie súvislosti sú zobrazené na obrázku nižšie.

Obr. č.1.: Význam kvality z ekonomického hľadiska (vlastné zobrazenie)

Veríme, že týchto niekoľko faktov prinieslo viac svetla do tejto oblasti pre každého čitateľa. Pochopenie významu kvality je odrazový mostík s zlepšovaniu každého jednotlivca. Preto tiež veríme, že tieto riadky budú pre niekoho inšpiráciou a motiváciu nielen v kariérnom, ale aj súkromnom raste. Celé by sa to dalo zhrnúť do jednej vety, ktorú použila v roku 2004 spoločnosť Philips ako reklamný slogan:

"Let's make things better" - Robme veci lepšie.


ZDROJE:
[1] http://www.letiskobratislava.sk/files/docs/rocna-sprava-spread-2010.pdf
[2]http://www.horalkyzasekundu.sk/
[3]http://medialne.etrend.sk/marketing-spravy/novy-spot-horaliek-na-slovensku-sa-zje-kazdu-sekundu-jedna.html

Komentáre

Obľúbené príspevky