5S systém alebo pokroková mamina...

Pamätám si často na opakujúce sa situácie, keď som mal približne 7 rokov. Spolu s mojím bratom sme mali v izbe pomerne veľa hračiek. Kocky, autíčka, vojačikov, vláčiky. Veľa i viac hračiek na to, aby sme sa dokázali hrať na mesto, na stavbárov, na preteky. "Simulovali" sme každú možnú situáciu. Ocitli sme sa tak vo vesmíre, či stredoveku. V izbe o dvadsiatich metroch štvorcových sme prežili nespočetné dobrodružstvá. Jedinou nespokojnou osobou bývala naša mamina, pretože po našich dobrodružstvách zostávala spúšť, ktorá často prekračovala prah detskej izby.
Mama nás bez toho, aby o tom sama tušila, naučila koncepciu 5S. Paralelu medzi neporiadkom v detskej izbe a realitou, ktorá sa nachádza vo výrobných halách mnohých podnikov som si uvedomil len nedávno. O to väčšiu mám radosť, že sa v spomienkach vrátim do bezstarostných čias a zároveň vysvetlím koncepciu, ktorú si mnoho ľudí vysvetľuje len slovom "upratovanie".

5S je prístupom na eliminovanie strát. Jeho osvojenie si a zavedenie do firmy predstavuje účinný krok na ceste k efektívnosti. Mnoho firiem si obsah 5S vysvetľuje po svojom, respektíve ho svojim zamestnancom zle komunikuje a tak dochádza k jeho zlyhaniu a degradácii na obyčajné upratovanie.  Názov, skratka, sa skladá z piatich začiatočných písmen japonských slov (mnoho autorov ich považuje za piliere systému):

1. Seiri - vytriedenie (separovať)
2. Seiton - vizuálne usporiadanie (systematizovať)
3. Seiso - vyčistenie (sanovať - aj keď podľa nás je tento preklad nevhodný, vhodnejšie je "stále čistiť")
4. Seiketsu - vybudovanie štandardov (štandardizovať)
5. Shitsuke - vylepšovanie (synonymum začínajúce na písmeno "S" som nenašiel, ak nájdete, dajte vedieť.)

1. Seiri - Podstatou prvého piliera je roztriediť všetky veci na tie, ktoré používame a tie, ktoré nepoužívame. Vytriedime všetky veci, ktoré nepotrebujeme. Po dlhšom pozorovaní si naša mamina všimla, že niektoré hračky používame viac a niektoré menej. Hračky, ktoré sme nepoužívali vôbec predstavovali prekážku. Zaberali miesto, povaľovali sa po izbe, sadal na ne prach. Kládla si otázky:
Obr. č. 1.: 5S a jeho anglické ekvivalenty
- S čím sa moje deti hrajú? Čo k svojim hrám potrebujú? (Analogicky si kladie manažér podobné otázky: Čo potrebuje zamestnanec k vykonávaniu svojej práce?)
- Koľko angličákov a autíčiek potrebujú? (Aké množstvo nástrojov zamestnanec potrebuje?)
- Kedy potrebujú moje deti napr. ping-pongové rakety? (Kedy potrebuje zamestnanec nejaký predmet?)

2.Seiton - Realizácia druhého kroku má zmysel len vtedy, ak ukončíme prvý krok. Seiton nám vraví, aby sme systematizovali už vytriedené veci, v opačnom prípade by triedenie nemalo zmysel. Po vytriedení si mamina kládla spolu s nami otázky:
- Čo a kde má byť? (Bolo by predsa nepríjemné dávať autíčka niekam do poličky, ktorá je vysoko, pretože by na ne môj mladší brat nedočiahol. Namiesto nich by tam mali byť knihy, pretože môj brat ich používal ako omaľovanky.)

3. Seiso - znamená vyčistenie, inak povedané, je to udržiavanie používaných vecí v poriadku, v čistote. V našom detskom príklade mala túto úlohu spočiatku na starosti mamina, ale neskôr nás do tretieho piliera začala zapájať čoraz častejšie, až sa stala uprataná detská izba (čisté pracovné prostredie) samozrejmosťou aj pre nás. Osobne považujem tretí pilier za slabé miesto (hrozbu) v procese implementácie 5S do slovenských podnikov. Skúsenosti vravia, že mnoho pracovníkov si pod filozofiou 5S predstavuje len upratovanie. Tento okresaný spôsob vysvetľovania si komplexného systému býva veľkou prekážkou.

Obr. č. 2.: 5S a jeho japonské ekvivalenty
4. Seiketsu - Po zodpovedaní všetkých predošlých otázok (čo?, koľko?, kedy? a kde?) dostaneme objekty, ktoré treba udržiavať, čistiť. Subjekty, vzťahy medzi nimi a procesy, ktoré máme predstavujú systém. Všetky spomenuté poznatky sme spolu s bratom používali bezproblémovo na konci každého dňa alebo na konci hrania sa v detskej izbe tak, že sme vždy vedeli rýchlo a jednoducho upratať všetky hračky. Vedeli sme, kam patria knihy, kam patrí Lego stavebnica, lopty a vždy sme vedeli, kde ich nasledujúci deň nájdeme. (Analogicky je to na každom pracovisku, napr. vo výrobe pri montáži, v autoopravárenskej dielni, v chirurgickej ambulancii, ...) Maminým cieľom bolo, aby sme sa 4 pilier naučili a vedeli sme svojím konaním zodpovedať na nevyslovenú otázku: ako? Základným cieľom podľa teórií o 5S systéme je, aby sa dosiahnutý stav nezhoršoval. 

5. Shitsuke - Ak sme v predošlom kroku vraveli, že jeho cieľom je zabrániť, aby sa dosiahnutý stav nezhoršil, tak cieľom posledného piliera pri zavádzaní 5S systému je zlepšovanie štandardov, ktoré sme zaviedli. Spolu s bratom sme sa naučili od maminy základné piliere poriadku a je len na nás, ako celý systém zlepšíme. Piaty pilier predstavuje ozajstnú výzvu. Na úplnom začiatku procesu implementácie 5S je posledný krok cieľom a naopak, ak sa už raz dostaneme k štvrtému pilieru, tak posledný krok predstavuje ozajstné priblíženie k "dokonalosti".

Celý článok predstavuje analógiu s akýmkoľvek pracoviskom. Verím, že sa v budúcnosti k tejto téme ešte vrátim, najmä v súvislosti s praktickou aplikáciou systému. So záverom dnešného článku by som chcel poďakovať svojej mamine, pretože s odstupom času si uvedomujem jej nadčasovú výchovu a premýšľam, koľko praktických vecí by som sa od nej ešte dokázal naučiť.

Komentáre

Obľúbené príspevky